
Το The Stone of Madness είναι ένα real-time stealth tactics παιχνίδι που αντλεί έμπνευση από τις πιο σκοτεινές πτυχές της ιστορίας των ψυχιατρικών ασύλων του 18ου αιώνα. Αναπτύχθηκε από την Teku Studios, δημιουργούς του Candle, και είναι ένα παιχνίδι που ξεχωρίζει για τη μοναδική του αισθητική, την ατμόσφαιρα και τον τρόπο που ενσωματώνει τη θεματική της ψυχικής διαταραχής στην ίδια τη δομή του gameplay.
Το παιχνίδι περιστρέφεται γύρω από μια ομάδα τροφίμων ενός μοναστηριού που λειτουργεί ως ψυχιατρείο. Οι χαρακτήρες είναι όλοι με διαταραχές και ψυχικά τραύματα, που πρέπει να σχεδιάσουν την απόδραση τους ενώ παράλληλα η ψυχική τους κατάσταση επιδεινώνεται από τον εγκλεισμό και τα τραυματικά γεγονότα που βιώνουν.

Ο Τρόμος του Ασύλου
Η ιστορία του The Stone of Madness δεν είναι μια τυπική ιστορία απόδρασης. Αντίθετα, είναι μια βουτιά στην ανθρώπινη ψυχολογία και τις ακραίες συνθήκες κάτω από τις οποίες οι χαρακτήρες φτάνουν στα όριά τους. Η θεματολογία του παιχνιδιού αντλεί έντονες επιρροές από την ισπανική τέχνη, ιδιαίτερα από τα έργα του Francisco Goya και την περίφημη σειρά χαλκογραφιών Los Caprichos. Τα σχέδια των χαρακτήρων και των τοποθεσιών αντικατοπτρίζουν αυτή την αισθητική, με έντονα σκοτεινές πινελιές και μια σχεδόν ονειρική ή καλύτερα εφιαλτική ατμόσφαιρα. Επιπλέον η απεικόνιση της τρέλας βασίζεται σε ιστορικές αναφορές για τις βάρβαρες πρακτικές θεραπείας των ψυχικά ασθενών κατά τον 18ο και 19ο αιώνα. Το παιχνίδι δεν διστάζει να δείξει την ωμότητα αυτής της εποχής, όπου η ψυχική ασθένεια αντιμετωπιζόταν με φυλάκιση, βασανιστήρια και ακατανόητες θεραπείες.
Κάθε χαρακτήρας έχει τη δική του ψυχική διαταραχή και αυτό δεν είναι απλά ένα αφηγηματικό στοιχείο αλλά επηρεάζει και το gameplay. Καθώς προχωράς στο παιχνίδι, η ψυχική υγεία των χαρακτήρων επιδεινώνεται (μειώνεται η μπάρα ενέργειας) προκαλώντας παραισθήσεις, κρίσεις πανικού ή ακόμα και αυτοκαταστροφικές συμπεριφορές. Αυτή η δυναμική δημιουργεί ένα συνεχές δίλημμα για το πως θα χειριστείς τον εκάστοτε παίκτη.

Real-Time Stealth Tactics με Δυναμική Διαχείριση της Ψυχικής Υγείας.
Το The Stone of Madness είναι ένα real-time tactics παιχνίδι δηλαδή κινείσαι στρατηγικά μέσα στον χώρο, αλλά δεν είσαι περιορισμένος από turn-based μηχανισμούς. Ωστόσο, μπορείς να παγώσεις τον χρόνο για να σχεδιάσεις κινήσεις, κάτι που δίνει μια βαθύτερη αίσθηση στρατηγικής. Κάθε χαρακτήρας έχει συγκεκριμένες ικανότητες που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να παρακάμψεις φρουρούς, να βρεις αντικείμενα ή να αλληλεπιδράσεις με το περιβάλλον. Ωστόσο, οι χαρακτήρες δεν είναι σταθεροί γιατί η ψυχική τους κατάσταση αλλάζει συνεχώς (είναι αυτό που το διαφοροποιεί από άλλους ίδιους τίτλους) και αυτό επηρεάζει την απόδοσή τους.

Η πιο έξυπνη πτυχή του gameplay είναι ο τρόπος με τον οποίο οι μηχανισμοί συνδέονται θεματικά με την αφήγηση. Η τρέλα δεν είναι απλά ένα στατιστικό στοιχείο, αλλά ένας ζωντανός μηχανισμός που επηρεάζει την εμπειρία.
Το παιχνίδι επιτρέπει πολλαπλές διαδρομές ανάλογα με τις αποφάσεις που παίρνεις και την ψυχολογική κατάσταση της ομάδας. Ορισμένες από αυτές τις επιλογές μπορεί να οδηγήσουν σε δυσάρεστες καταλήξεις με χαρακτήρες να χάνονται ολοκληρωτικά στην παράνοια ή να αποτυγχάνουν να αποδράσουν.

Μια Καλλιτεχνική βουτιά στην τρέλα από γραφικά και Ήχο
Το εικαστικό του The Stone of Madness μοιάζει με ζωγραφιά κυρίως επηρεασμένη από την ισπανική τέχνη και παλιές χαλκογραφίες. Οι χαρακτήρες και τα περιβάλλοντα μοιάζουν σαν να έχουν βγει από ένα εφιαλτικό όραμα του Goya.Το επίπεδο λεπτομέρειας στο σχεδιασμό των τοποθεσιών είναι εντυπωσιακό γιατί από απομονωμένα μοναστήρια που μετατρέπονται σε φρικιαστικά ψυχιατρεία σε σκιές που δημιουργούν παράξενες, αγχωτικές φιγούρες έως σκηνές με παραισθήσεις που αλλάζουν τον τρόπο που βλέπεις τον κόσμο.
Η μουσική είναι ελάχιστη αλλά ατμοσφαιρική με ambient ήχους που δημιουργούν μια αίσθηση συνεχούς έντασης. Οι ήχοι περιβάλλοντος, όπως μακρινές κραυγές ή ο ήχος των βημάτων των φρουρών, συμβάλλουν στην αγχωτική ατμόσφαιρα.

Εν κατακλείδι.
Το The Stone of Madness δεν είναι ένα παιχνίδι για όλους. Είναι δύσκολο, απαιτητικό και ψυχολογικά φορτισμένο. Οι stealth μηχανισμοί απαιτούν ακρίβεια και υπομονή, ενώ η ψυχική κατάσταση των χαρακτήρων μπορεί να αλλάξει δραματικά την έκβαση του παιχνιδιού. Ο τίτλος ενδείκνυται για παίκτες που αγαπούν το είδος της στρατηγική και του stealth gameplay.Φυσικά είναι για λάτρεις των ιστορικών και ψυχολογικών θεμάτων μέσα στα παιχνίδια και όσοι είστε φαν του This War of Mine, Darkest Dungeon, Commandos.Τώρα για τους φίλους που θέλουν γρήγορη δράση και απογοητεύονται από την δυσκολία και από μικρά περιθώρια λάθους καλύτερα να το αποφύγουν. Κλείνοντας θα έλεγα ότι είναι ένα σκοτεινό παιχνίδι στρατηγικής που θα μείνει στη μνήμη σου. Να ευχαριστήσουμε την Teku Studios και την Tripwire Interactive για την διάθεση του τίτλου και μπορείτε να το απολαύσετε σε Steam,Steam Deck, Epic Games Store ,GOG, PlayStation 5, Xbox Series X|S.